Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016

Bιβλίο Δύο γονείς Έκδοση ΓΟΝ.ΙΣ

«Δύο γονείς για την ανατροφή του παιδιού»,  των Kyle Pruett, Marsha Kline Pruett.
                                    Τίτλος πρωτοτύπου   "Parenting Partenship" 


Οι έρευνες που άλλαξαν την τάση διεθνώς έγιναν γύρω απο το 2000. Τότε άρχισε να αλλάζει η νοοτροπία σχετικά με την ανάγκη και των δύο γονέων στην καθημερινότητα του παιδιού καθώς ήρθαν απρόσμενα αποτελέσματα απο αντικειμενικές έρευνες ετών που είχαν εχέγγυα αξιοπιστίας, τα εργαλεία και την απαιτούμενη διεπιστημονική προσέγγιση.
Οι περισσότερες περιλαμβάνονται στο εξαιρετικό βίβλίο "Parenting Partenship" των Kyle Pruett, Marsha Kline Pruett.  Οι συγγραφείς ο Kyle Pruett, παιδοψυχίατρος, και η Marsha Kline Pruett, παιδοψυχολόγος,  είναι δύο κορυφαίοι επιστήμονες στο είδος τους και ταυτόχρονα δύο γονείς που μεγάλωσαν τέσσερα  παιδιά και έχουν δύο εγγόνια.Στο βιβλίο αυτό (Partnership Parenting)  μοιράζονται τη γνώση και την εμπειρία τους.    
  Tο βιβλίο αυτό μεταφράστηκε και εκδοθηκε απο τον ΓΟΝ.ΙΣ. για την Ελλάδα με τίτλο
 "Δύο γονείς για την ανατροφή του παιδιού" (Partnership Parenting) Εκδοση ΓΟΝ.ΙΣ.

Οι συγγραφείς ο Kyle Pruett, παιδοψυχίατρος, και η Marsha Kline Pruett, παιδοψυχολόγος,  είναι δύο κορυφαίοι επιστήμονες στο είδος τους και ταυτόχρονα δύο γονείς που μεγάλωσαν τέσσερα  παιδιά και έχουν δύο εγγόνια.  Στο βιβλίο αυτό  Δύο γονείς για την ανατροφή του παιδιού (Partnership Parenting)  μοιράζονται τη γνώση και την εμπειρία τους.                                                                                       
Ο ΓΟΝ.ΙΣ. διαπίστωσε, ότι πίσω από τα προβλήματα στην οικογένεια και την ανατροφή των παιδιών βρίσκεται η σχέση του ζευγαριού. Το βιβλίο αυτό επιλέχθηκε γιατί πραγματεύεται την σχέση του ζευγαριού και δίνει πρακτικές λύσεις και τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων ανάμεσα στο ζευγάρι καθώς και των ζητημάτων  που προκύπτουν κατά την άσκηση της γονεϊκής τους ιδιότητας.                                
                                                                                                                             
Η έκδοση του βιβλίου "Δύο Γονείς για την Ανατροφή του Παιδιού",αποτελεί επιλογή του ΓΟΝΙΣ με την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον στους δύσκολους καιρούς που διανύει η χώρα μας πιστεύοντας ότι αυτό περνάει μέσα απο τις συλλογικές προσπάθειες και την ανάληψη της προσωπικής ευθύνης.                                                                                
              Το βιβλίο αυτό αποτελεί την βίβλο της Συνεπιμέλειας         
                                              
Είναι ένας οδηγός για τη συν-ανατροφή του παιδιού, με ξεκάθαρους και τεκμηριωμένους τρόπους διαχείρισης καταστάσεων της καθημερινότητας, από τον ύπνο του παιδιού και το τάισμα του μέχρι την πειθαρχία και το σχολείο. Μέσα από παραδείγματα και καταστάσεις της καθημερινότητας δίνονται επίσης έμφαση και λύσεις για την αρμονική συνύπαρξη και συνεργασία τόσο του άντρα όσο και της γυναίκας ως γονείς και ως ζευγάρι.                                                                              
Απευθύνεται σε ζευγάρια γονέων τόσο εντός όσο και εκτός γάμου, σε γονείς ανασυσταμένων οικογενειών που προέρχονται από διαζύγιο,  σε μελλοντικούς  γονείς, αλλά και σε ειδικούς που ασχολούνται με την οικογένεια και το παιδί όπως δικαστές, δικηγόρους, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, παιδοψυχολόγους, παιδοψυχίατρους, συμβούλους οικογένειας  και προσωπικής ανάπτυξης και  εκπαιδευτικούς.                                                                                                        
 Ένα βιβλίο που είναι χρήσιμο εργαλείο για την σχέση του ζευγαριού και κατεπέκταση για την αρμονική συνεργασία των γονέων στην ανατροφή του παιδιού. Ο αναγνώστης αποκτά την δυνατότητα κατανόησης του άλλου γονέα και των επιλογών του  και παράλληλα τις δεξιότητες  γύρω από την άσκηση της συνεργατικής γονεϊκής ιδιότητας.  Εξαιρετικά χρήσιμο για ειδικούς αλλά και για όσους αποφασίσουν να γίνουν γονείς.                                                                                                           
Όσοι επιθυμούν να προμηθευτούν το βιβλίο μπορούν να απευθύνονται  στον ΓΟΝ.ΙΣ και στο βιβλιοπωλείο  ΙΑΝΟΣ. 
  •     ΓΟΝ.ΙΣ. στα γραφεία Αιόλου 102 (Ομόνοια)  και στο τηλ. 210 3251850 
  •      ΙΑΝΟΣ , Σταδίου 24 , Αθήνα 



Tα παιδιά που περνούν περισσότερο χρόνο με τον πατέρα τους έχουν υψηλότερο δείκτη IQ





Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2016

Γιατί Έφτασε η Στιγμή της Συνεπιμέλειας





του  Βασίλη Κων/νου Φούσκα *

Με την Αριστερά στην εξουσία και τη ψήφιση του νέου συμφώνου συμβίωσης, καιρός είναι να ανιχνεύσουμε και τις σχέσεις των δύο φύλων. Για λόγους οικονομίας χώρου, δεν θα ήταν δυνατό να εξεταστούν όλα τα τεράστια ζητήματα που απασχολούν, για παράδειγμα, τις γυναίκες στους τομείς κυρίως της απασχόλησης, της εκπαίδευσης, της ενδο-οικογενειακής βίας κλπ.

Σ' όλους αυτούς τους τομείς, πολιτεία και κοινωνία είναι μάλλον αργοπορημένες, εφόσον οι γυναίκες, στο σύνολό τους, παραμένουν αδικημένες από τις καταρρέουσες πολιτικές πρόνοιας των μνημονίων. Ο νεο-φιλελευθερισμός χτυπά ευθέως τα νοικοκυριά και τον αδύνατο κρίκο τους, δηλαδή τις γυναίκες και τα παιδιά, με τις γυναίκες να εκτοπίζονται από μια αξιοπρεπή και ισότιμη θέση στο καταμερισμό εργασίας και τα παιδιά να επωμίζονται, χωρίς να το γνωρίζουν, όχι μόνο την ανεργία αλλά και το χρέος που κληρονομούν από τις μνημονιακές πολιτικές.

Αλλά εδώ θα θέλαμε να θίξουμε κάτι άλλο, που ίσως δεν αρέσει σε μεγάλη μερίδα φεμινιστών και φεμινιστριών στο τόπο μας, ακριβώς επειδή δεν έχουν ξεπεράσει μερικά δογματικά στερεότυπα απ' την εποχή και δομή της πατριαρχίας.

Το ερώτημα είναι το εξής: γιατί η επιδίωξη της ισότητας από το φεμινιστικό κίνημα στο σπίτι και στην εργασία να μην συμπεριλαμβάνει και την επιδίωξη της ισότητας αφότου γεννηθούν παιδιά σε ένα ζευγάρι και εφόσον, για παράδειγμα, το ζευγάρι αυτό χωρίσει; Γιατί θα πρέπει τα παιδιά, στο 99% των περιπτώσεων, να ακολουθούν τις μητέρες τους μετά το χωρισμό; Γιατί οι δικαστικές αποφάσεις είναι τόσο ευνοϊκές για τις μητέρες σε ότι αφορά το ζήτημα της επιμέλειας; Γιατί, με άλλα λόγια, η πολιτεία της Αριστεράς της ισότητας και της προόδου δεν θεσμοθετεί, επιτέλους, τη συνεπιμέλεια στην Ελλάδα;

Τα ερωτήματα αυτά φαντάζουν απλά και εύκολο να απαντηθούν, στην ουσία όμως δεν είναι καθόλου έτσι. Τα εμπόδια είναι πολλαπλά. Δεν πρόκειται μόνο για τη φεμινιστική γραφειοκρατία μέσα στα κόμματα της Αριστεράς αλλά και το κράτος η οποία κρύβεται πίσω από το νομικό πλαίσιο του ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του 1980, αλλά και για μια σειρά από δικαστικές πρακτικές και στεγανά που παραγκωνίζουν εντελώς το ζήτημα της ισότητας όταν τίθεται το ζήτημα της συνεπιμέλειας και της άσκησης ίσων δικαιωμάτων ως προς την ανατροφή και τη διαπαιδαγώγιση των παιδιών.
Το θέμα έχει, βέβαια, και οικονομικές προεκτάσεις διότι αν τα παιδιά καταλήξουν, όπως συμβαίνει στη τεράστια πλειοψηφία των περιπτώσεων, με τη μητέρα, τότε ο πατέρας επιφορτίζεται συνήθως με τεράστια ποσά διατροφής και αυτή είναι μια πρακτική που δεν ξεφεύγει καθόλου απ' τις πατριαρχικές δομές οικογένειας, τα κείμενα της Αγίας Γραφής και κάθε είδους συντηρητικής λογικής.

Και, δυστυχώς, μερίδες του φεμινιστικού κινήματος, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλο το κόσμο, έρχονται να συμπορευθούν με τη πατριαρχία μέσω της άρνησή τους να αγκαλιάσουν τη προοπτική της ισότητας αφότου γεννηθούν τα παιδιά.

Η οικογένεια δεν διαλύεται όταν οι γονείς χωρίσουν, τουναντίον, η πολιτεία πρέπει να υιοθετήσει ένα παιδο-κεντρικό πλαίσιο λύσης υπέρβασης των αντιδίκων και να βλέπει το χωρισμό όχι με το βλέμμα των αντίδικων μερών, του πατέρα και της μητέρας, αλλά με το συμφιλιωτικό βλέμμα του παιδιού, διότι το παιδί αγαπάει, χρειάζεται και πονάει και τους δύο γονείς ισότιμα.

Αλλά η σημερινή πρακτική των θεσμών και των δικαστηρίων είναι η απόδοση των παιδιών στη μητέρα, η οποία και θεωρείται σχεδόν πάντοτε ως "ο καταλληλότερος γονέας και τροφός" και έτσι θεσμοποιεί τη γονεϊκή αποξένωση, δηλαδή κυρίως την αποξένση των παιδιών απ' τον πατέρα.
Αλλά μ' αυτή τη πρακτική εμπεδώνεται παραπέρα και η πατριαρχία. Διότι ενώ στο παρελθόν η πατριαρχία αναπαραγόταν μέσα στη πυρηνική οικογένεια, σήμερα, και με δεδομένο το μεγάλο αριθμό διαζυγίων, η πατριαρχία τείνει να αναπαράγεται πάνω στα απομεινάρια της διαλυμένης οικογένειας και, δυστυχώς, με τη συνδρομή μεγάλων μερίδων του φεμινιστικού κινήματος και του γραφειοκρατικού κατεστημένου που δημιουργήθηκε μέσα στα πολιτικά και δικαστικά τμήματα του κράτους από τη δεκαετία του 1980 και μετά.

Αυτές οι μερίδες και αυτό το κατεστημένο αδυνατεί να ξεπεράσει αγκυλώσεις του παρελθόντος, να δει δηλαδή άνδρα και γυναίκα ως ισότιμο τροφό ανηλίκων παιδιών. Βέβαια, αυτές οι πρακτικές, συνεπικουρούνται και απ' τις πολιτικές της λιτότητας και των μνημονίων και υπάρχει μια καθαρή ταξική παράμετρος που διαπερνά το ζήτημα.

Διότι οι μεσο-αστικές/μεγαλο-αστικές οικογένειες με δύο ανήλικα παιδιά, όταν χωρίσουν, καταλήγουν με τις μητέρες σε πολύ καλύτερη κατάσταση, συμπεριλαμβανομένης και της διατροφής που καταβάλει ο πατέρας, παρά οι εργατικές οικογένειες, οι οποίες προλεταριοποιούν και εξαθκιώνουν ακόμα περισσότερο τόσο τη μητέρα με τα παιδιά, όσο και τον πατέρα.
Οι φεμινισμοί κάθε είδους έχουν αποτύχει τραγικά να συμπεριλάβουν τη ταξική διάσταση σε κάθε ανάλυση του ζητήματος της ισότητας των φύλων και αυτό είναι κάτι που η κυβερνώσα Αριστερά πρέπει να το δει, να το αναλύσει και να το θεραπεύσει.

Συμπερασματικά: Ήρθε, πλέον, η ώρα, να κατοχυρωθεί στη χώρα η γονική συνεπιμέλεια με ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα υπερβαίνει διαλεκτικά και προοδευτικά αυτό του ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του 1980. Και αυτό πρέπει να γίνει με τέτιο τρόπο που να μην ευννοεί μόνο τις μεσαίες/ανώτερες τάξεις, αλλά, προπάντων, τη μεγάλη μάζα του εργαζόμενου λαού μας, γυναίκες και άντρες, πατέρες και μητέρες σε εποχή μάλιστα μνημονίων και σκληρής λιτότητας.


      ΠΗΓΗ  efsyn.gr




ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΓΟΝΙΣ



                                             2η ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΓΟΝΙΣ για το 2015 

                     ΓΙΝΕ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΑΙΜΟΔΟΤΗΣ για τα ΠΑΙΔΙΑ και τη γονεική Ισότητα

Ο ΓΟΝ.ΙΣ πιστοποιημένος φορέας κοινωνικής φροντίδας για την γονεική ισότητα

Ο ΓΟΝ.ΙΣ. είναι  ο μόνος πιστοποιημένος φορέας κοινωνικής φροντίδας που προωθεί την προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού και δεν είναι κομματικοποιημένος χώρος.  ( Υ.Α. υπ αρ. Δ23/9208/608 -  ΦΕΚ 494/2015 )
Tο κοινωνικό έργο του ΓΟΝ.ΙΣ. βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στον εθελοντισμό και πραγματοποιείται χωρίς καμιά χρηματοδότηση- επιχορήγηση από οποιονδήποτε κρατικό ή ιδιωτικό φορέα.
 Ο φορέας αυτός(Ένωση Σωματείων)  αποτελείται από ανεξάρτητα  Σωματεία ΓΟΝ.ΙΣ. ( 6 μέχρι στιγμής ) σε όλη την Ελλάδα πιστεύει ότι είναι  δικαίωμα του παιδιού να ανατρέφεται από τους δύο γονείς  ανεξάρτητα από οικογενειακή κατάσταση (άρθρο 18 της Δ.Σ.Δ.Π. του Ο.Η.Ε., Ν. 2101/1992  Φ.Ε.Κ. 192/2-12-1992 ). 


 ΓΟΝ.ΙΣ.
Από την σχεδόν 10χρονη εμπειρία προκύπτει ότι οι γονείς ανταποκρίνονται  και ευαισθητοποιούνται καθώς αναζητούν παρόμοιες λύσεις στην καθημερινότητα που όμως δεν ευνοούνται από το ισχύον καθεστώς στην εφαρμογή του Δικαίου.
Ο ΜΚΟ ΓΟΝ.ΙΣ. είναι ο αναγνωρισμένος και πιστοποιημένος  φορέας κοινωνικής φροντίδας για την γονεϊκή Ισότητα στην Ελλάδα. Από το 2006, οπότε  ιδρύθηκε ο ΜΚΟ διαπιστώσαμε ότι η γονεϊκή Ισότητα αντιμετωπίζεται στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο, σε λανθασμένη βάση με προκαταλήψεις, ιδεοληψίες και παρωχημένα στερεότυπα με αποτέλεσμα τις προβληματικές σχέσεις μεταξύ γονέων και παιδιών είτε εντός είτε εκτός γάμου καθώς και στις περιπτώσεις διαζυγίου και διάστασης.  Διαπιστώσαμε την ανάγκη για καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης και ευαισθησίας, προκειμένου να διαβιώνουμε όλοι σε ένα ειρηνικό και υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον θέτοντας ως προτεραιότητα μας την ομαλή ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών μας.
Αξιολογώντας τα ανωτέρω δεδομένα ο ΓΟΝ.ΙΣ. οργάνωσε επιστημονικά και παρέχει δωρεάν υπηρεσίες για την ενίσχυση της Γονεϊκής ιδιότητος και των δύο γονέων  στα μέλη του και όχι μόνο.
Μέσα στο πλαίσιο των δωρεάν υπηρεσιών και παροχών του ΓΟΝ.ΙΣ. προς τα  μέλη του εντάσσονται θετικές δράσεις για τη διαχείριση κρίσεων που προκύπτουν μέσα στο πλαίσιο της οικογένειας και έχουν ως στόχο την ενημέρωση και πρακτική στήριξη των γονέων, την προστασία του παιδιού και την ανάγκη του για την ενεργή συμμετοχή και των δύο γονέων στην ανατροφή του.
Μετά τη καταξίωση του ΓΟΝ.ΙΣ και της προσφοράς του στο κοινωνικό σύνολο προχωρήσαμε στην αλλαγή δομής έτσι ώστε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες της κοινωνίας  και εν γένει της οικογένειας σε όλη την Ελλάδα.
Η δομή του ΓΟΝ.ΙΣ. είναι κατά τόπους Σωματεία, κυρίως σε μεγάλα αστικά κέντρα Πανελλαδικά. Η Ένωση αυτών των Σωματείων είναι ο κεντρικός φορέας ΓΟΝ.ΙΣ.  Η δημιουργία του κεντρικού φορέα καλύπτει την ανάγκη για κοινή εκπροσώπηση και συντονισμό των θετικών δράσεων του ΓΟΝ.ΙΣ. Πανελλαδικά προς την κοινωνία και την πολιτεία. Αποτελεί δηλαδή τον πολλαπλασιαστή παρεμβατικής ενέργειας  στα θεσμικά όργανα και υποστήριξης των μελών του. Σήμερα αποτελείται και εκπροσωπεί 6 Σωματεία ΓΟΝ.ΙΣ. σε όλη την Ελλάδα. Είναι Πιστοποιημένο ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ως Φορέας παροχής υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Κοινωνικής φροντίδας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την ΥΑ Δ23/9208/608 υπ.Εργ. Φ.Ε.Κ. 494 /1-4-15 τ. 2ο.  
Tο κοινωνικό έργο του ΓΟΝ.ΙΣ. βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στον εθελοντισμό και πραγματοποιείται χωρίς καμιά χρηματοδότηση- επιχορήγηση από οποιονδήποτε κρατικό ή ιδιωτικό φορέα. Τα όποια λειτουργικά έξοδα καλύπτονται μόνο απο τις συνδρομές των μελών μας.



Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

Ψήφισμα 2079 Συμβούλιο της Ευρώπης


 
Συμβούλιο της Ευρώπης

Κοινοβουλευτική Ολομέλεια Συμβούλιου της Ευρώπης (ΣτΕ)
Ισότητα και κοινή γονεική μέριμνα-επιμέλεια : ο ρόλος του πατέρα
Συγγραφέας (-είς) : Κοινοβουλευτικό Σώμα
Συζήτηση ολομέλειας την 2α Οκτωβρίου 2015 ( 36η Συνεδρίαση) με θέμα Εξάλειψη των Διακρίσεων με εισηγήτρια την Francoise Hetto-Gaasch και τοποθέτηση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας και Βιώσιμης Ανάπτυξης με εισηγητή τον Stefan Schennach.
1. Η Ολομέλεια του Κοινοβουλίου προάγει συστηματικά την ισότητα των φύλων τόσο στον εργασιακό χώρο όσο και στην ιδιωτική ζωή του ατόμου. Στα περισσότερα κράτη-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης παρατηρούνται κύριες και ουσιαστικές βελτιώσεις στον τομέα αυτό αν και δεν είναι αρκετά επαρκείς. Θα πρέπει να διασφαλίζεται και να προάγεται η ισότητα μεταξύ των γονέων μέσα στο πλαίσιο της οικογένειας από τη στιγμή που αποκτούν παιδιά. Η ενεργή συμμετοχή και των δύο γονέων στην ανατροφή του παιδιού είναι ευεργετική για την ανάπτυξη του παιδιού. Κρίνεται αναγκαίο να αναγνωριστεί στις πραγματικές του διαστάσεις ο ρόλος του πατέρα απέναντι στα παιδιά του ακόμα και στα βρέφη και να λάβει τη δέουσα αξία.
2. Η κοινή γονεϊκή μέριμνα-επιμέλεια (shared parental responsibility) υποδηλώνει ότι οι γονείς έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα, καθήκοντα και ευθύνες απέναντι στα παιδιά τους. Γεγονός όμως είναι ότι ο πατέρας συχνά αντιμετωπίζει το νόμο, την εφαρμογή του και προκαταλήψεις, που του στερούν τη σταθερή και αδιάλειπτη πατρική σχέση με τα παιδιά του (Απόφαση 1921/2013). Με την απόφαση “ Ισότητα των φύλων, συνδυασμός εργασιακής και προσωπικής ζωής και κοινή γονεϊκή επιμέλεια-μέριμνα”, η Ολόμελεια καλεί
τις αρχές των κρατών-μελών να σεβαστούν το δικαίωμα του πατέρα να απολαμβάνει κοινή γονεϊκή μέριμνα-επιμέλεια διασφαλίζοντας ότι το οικογενειακό δίκαιο προβλέπει στην περίπτωση διάστασης ή διαζυγίου τη δυνατότητα κοινής επιμέλειας των παιδιών ως προς το υπέρτερο συμφέρον τους βασιζόμενο στην αμοιβαία συμφωνία μεταξύ των γονέων.
3. Η Ολομέλεια επισημαίνει ότι ο σεβασμός της οικογένειας αποτελεί ουσιαστικό δικαίωμα που κατοχυρώνεται από το Άρθρο 8 του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ETS No 5) και αναρίθμητα διεθνή νομικά συμβούλια και όργανα. Η δυνατότητα να βρίσκονται μαζί γονέας και παιδί αποτελεί αναπόσπαστο και αναγκαίο τμήμα της οικογένειας. Ο χωρισμός γονέα-παιδιού προκαλεί μη αναστρέψιμες επιδράσεις στη σχέση τους που είναι αδύνατο να αποκατασταθούν στο μέλλον. Μια τέτοια απομάκρυνση θα πρέπει να διατάσσεται μόνο από δικαστή και μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπου συντρέχουν λόγοι υψηλού κινδύνου για το συμφέρον του παιδιού.
4. Επιπλέον, είναι πεποίθηση της Ολομέλειας ότι η προαγωγή της κοινής γονεϊκής μέριμνας-επιμέλειας ενισχύει την απάλειψη στερεότυπων που αφορούν το ρόλο της γυναίκας και του άντρα μέσα στο πλαίσιο της οικογένειας και ότι απλώς αποτελεί τη φυσική εξέλιξη που συντελέστηκε μέσα από τις κοινωνικές αλλαγές σε σχέση με την οργάνωση της προσωπικής και οικογενειακής ζωής που έλαβαν χώρα τα τελευταία πενήντα χρόνια.
5. Με βάση τα παραπάνω, η Ολομέλεια καλεί τα κράτη-μέλη να:
5.1. υπογράψουν και/ή κυρώσουν, εάν δεν το έχουν ήδη πράξει, τη Σύμβαση Άσκησης των Δικαιωμάτων του Παιδιού (ETS No.160) και τη Σύμβαση για την Επικοινωνία με τα Παιδιά (ETS No. 192),
5.2. υπογράψουν και/ή κυρώσουν εάν δεν το έχουν ήδη πράξει, την από το 1980 Σύμβαση της Χάγης για τα Πολιτικά Δικαιώματα αναφορικά με τη Διεθνή Απαγωγή Παιδιού και να την εφαρμόσουν σύμφωνα με τη Σύμβαση διασφαλίζοντας την άμεση συνεργασία και ανταπόκριση των αρμόδιων αρχών που έχουν την ευθύνη εφαρμογής της.
5.3. διασφαλίσουν ότι οι γονείς έχουν ίσα δικαιώματα απέναντι στα παιδιά τους σύμφωνα με τη νομοθεσία και τη διοικητική πρακτική, ότι κάθε γονέας έχει το δικαίωμα ενημέρωσης και γνώμης για σημαντικές αποφάσεις που αφορούν τη ζωή και την ανάπτυξη των παιδιών τους, πάντα σύμφωνα με το υπέρτερο συμφέρον των παιδιών,
5.4. απαλείψουν από τη νομοθεσία τους κάθε ανισότητα που βασίζεται στην οικογενειακή κατάσταση των γονέων συμπεριλαμβανομένων των γονέων που έχουν προχωρήσει στην πράξη αναγνώρισης τέκνου,
5.5. εισάγουν στη νομοθεσία τους την αρχή της εναλλασσόμενης κατοικίας μετά τη διάσταση/χωρισμό εκτός από περιπτώσεις κακοποίησης ή παραμέλησης ανηλίκου ή ενδοοικογενειακής βίας, και ο χρόνος παραμονής με κάθε γονέα να προσαρμόζεται στις ανάγκες και δραστηριότητες του παιδιού,
5.6. σέβονται το δικαίωμα να εκφέρει την απόψη του το παιδί σε όλα τα θέματα που το αφορούν όταν είναι σε θέση να αντιληφθεί επαρκώς τα θέματα,
5.7. λαμβάνεται υπόψη αν υπάρχει εναλλασσόμενη διαμονή τέκνου κατά την απονομή κοινωνικών επιδομάτων,
5.8. ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα που να εξασφαλίζουν ότι οι αποφάσεις που αφορούν τη διαμονή τέκνου και η άσκηση των δικαιωμάτων του είναι σε πλήρη εναρμόνιση, συμπεριλαμβανομένης και της παραβίασης επικοινωνίας τέκνου-γονέα όταν δεν τηρείται η επικοινωνία λόγω υπαιτιότητας του άλλου γονέα,
5.9. ενθαρρύνουν και όπου κρίνεται να υπάρχει μεσολάβηση/διαμεσολάβηση μέσα στο πλαίσιο των δικαστικών διαδικασιών σε περιπτώσεις οικογενειών με παιδιά και, ειδικότερα με τη θεσμοθέτηση υποχρεωτικής ενημερωτικής συνάντησης με δικαστική εντολή, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των γονέων πάνω στο θέμα της κοινής γονικής επιμέλειας-μέριμνας ως η καλύτερη επιλογή ως προς το υπέρτερο συμφέρον του παιδιού και την κατεύθυνση τους προς αυτήν, διασφαλίζοντας ότι οι μεσολαβητές/διαμεσολαβητές διαθέτουν επάρκή εκπαίδευση και τέλος ενθαρρύνοντας τη συνεργασία των διαδίκων καθώς και ειδικών, με βάση το μοντέλο Cochem,
5.10. να διασφαλίσουν ότι οι ειδικοί που παρακολουθούν τα παιδιά σε οικογενειακές υποθέσεις που έχουν πάρει τη δικαστική οδό, διαθέτουν την απαραίτητη διεπιστημονική εκπαίδευση πάνω στα συγκεκριμένα δικαιώματα και ανάγκες των παιδιών κάθε ηλικιακής ομάδας καθώς επίσης και στις διαδικασίες που αφορούν τα παιδιά, σύμφωνα με τις Οδηγίες του Συμβουλίου της Ευρώπης για δικαιοσύνη φιλική προς το παιδί,
5.11. ενθαρρύνουν τον γονεϊκό προγραμματισμό ανατροφής του παιδιού (parenting plan)-{ η απόδοση στην ελληνική είναι αποκλειστικότητα του ΓΟΝ.ΙΣ }- με βάση τον οποίο παρέχεται η δυνατότητα στους γονείς να καθορίσουν οι ίδιοι τους βασικούς τομείς ζωής των παιδιών τους και να δημιουργηθεί η δυνατότητα να μπορούν τα παιδιά να ζητούν αλλαγή συνθηκών που τα επηρεάζει άμεσα, ιδιαίτερα όσον αφορά τον τόπο διαμονής,
5.12. υιοθετήσουν γονεϊκή άδεια μετ' αποδοχών και για τον πατέρα κατά προτίμηση στις περιπτώσεις που η άδεια δεν μεταφέρεται.
Μετάφραση
Μαίρη Γεωργιάδου
Συντονίστρια Κέντρου Στήριξης Οικογενειακών Σχέσεων ΓΟΝ.ΙΣ






ΣΧΟΛΙΑ ΓΟΝ.ΙΣ
• Η φράση- κλειδί shared parental responsibility έχει αποδοθεί στην ελληνική γλώσσα ως κοινή επιμέλεια εννοώντας το ΟΛΟΝ της Γονικής Ευθύνης συμπεριλαμβάνοντας φυσικά την Γονική μέριμνα και την επιμέλεια όπως συμβαίνει κατά την διάρκεια του γάμου στην Ελλάδα. Στην Ευρωπαϊκή κοινή επιμέλεια (shared parental responsibility) δεν υπάρχει διαχωρισμός της Γονικής μέριμνας και επιμέλειας ούτε κατανοούν τη μορφή που έχει στην ελληνική δικαστηριακή πραγματικότητα όπου μετά τυχόν διαζύγιο στην Ελλάδα αφαιρείται η επιμέλεια από τον ένα γονέα διατηρώντας τη γονική μέριμνα κοινή με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ασάφειες και παρερμηνείες, ως προς τις έννοιες αυτές που «μεταφράζονται» εκατέρωθεν, για το τι ακριβώς ισχύει στην Ελλάδα. Οι Όροι και οι διαχωρισμοί που υπάρχουν στην Ελλάδα δεν είναι σε καμία περίπτωση στην κατεύθυνση της έννοιας της shared parental responsibility.(εκτός της προτεινόμενης από τον ΓΟΝ.ΙΣ. περίπτωσης συμφωνίας των γονέων για κοινή επιμέλεια στην περίπτωση Διαζυγίου).
• Επίσης διεθνώς υφίστανται και οι όροι physical custody-φυσική επιμέλεια (φροντίδα προσώπου) και law ή legal custody ( νομική επιμέλεια) –εννοώντας όλες τις αποφάσεις των γονέων που αφορούν την εκπροσώπηση σε αρχές, την περιουσία, τη ζωή και την ανατροφή του παιδιού. Joint physical custody και Joint legal custody αφορούν την κοινή φροντίδα και κοινή νομική επιμέλεια αντίστοιχα.
*Συμβούλιο της Ευρώπης. Τα κείμενα και αυτό το site είναι του Συμβουλίου της Ευρώπης και της ολομέλειάς του που τύποις λειτουργεί και ως άτυπο κοινοβούλιο δεν έχει καμιά σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι άλλος φορέας, ο οποίος δημιουργήθηκε παράλληλα με την ευρωπαϊκή ένωση, λίγο πιο πριν, το 1949. Σε καμιά περίπτωση το Συμβούλιο της Ευρώπης δεν είναι συνώνυμο ή συλλειτουργούν με την ΕΕ. Βεβαίως με την βαρύτητα που αυτό έχει. Το Συμβούλιο της Ευρώπης δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα νομικά πρότυπα και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη δημοκρατική ανάπτυξη και τη ρύθμιση των νομοθεσιών, καθώς και την πολιτισμική συνεργασία στην Ευρώπη.

Πρωτότυπο κείμενο 
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=22220&lang=en